町田のシルク工房から
シルクスクリーンの版画工房「スタジオウドンゲ」での作品の制作風景、製作現場を一日の生活と気づいたことを織り交ぜながら、ゆっくりとトーキングツリーがはなすようにとどけていきます。http://www.asahi-net.or.jp/~nj9h-wtnb/
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screen/紗
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screen/紗

シルクスクリーンで刷る版を作る場合、通常は、アルミのフレームにテトロン、ナイロン、絹を上下左右同じ張力で強く張ったものを使う。手で張ることもできますが、機械で均等にたるみがないように強く張り、接着剤で固定する。木枠のフレームもある。アルミより廉価ですが、製版時に水を使うので歪みやすくアルミのフレームを使いスクリーンを張ることをすすめる。
アルミの枠のサイズも刷る版の大きさによりそろえる。アルミの枠の巾も20mm,30mm,40mmとある。
写真製版には、テトロン、ナイロンを張り製版する。
テトロンの場合、メッシュは、70~300メッシュまであり、細かい文字や線、網点の製版の場合は、目の細かい270~300メッシュを使う。布へ、水性インクなどで刷る場合は、70~150メッシュの目の荒いスクリーンを使う。ナイロンも100~330メッシュまである。通常は、225~250メッシュのスクリーンを使う。
写真製版は、このスクリーンに感光乳剤をコーティングして乾かし、紫外線で露光や焼き付けする。
刷り終わったあとにインクや溶剤をきれいに拭き取り、洗剤で油分を取り、R2(薄膜液)で感光膜を落としスクリーンをクリーニングして目がつまってないか確認する。つまっている場合は、再生液などでクリーニングして洗剤で洗い、乾かし、はじめて、つぎの製版のために感光乳剤をコーティングする。版のクリーニングがきれいで、版を破かなければ何回でも使える。経済性を考えた場合、とにかくきれいに版を洗うことがとても大切。
アルミの枠は、サイズにより値段が違う。外寸66cm×76cm,内寸60cm×70cmで2,200円。
テトロンは、250メッシュで1m巾で2,030円。これに機械張り代が3,000円位でしょうか。
このサイズのアルミ枠に250メッシュのテトロンを張ってもらって6,500円位する。
絹のスクリーンは、写真製版にはむかないが、熱に強いのでニス紙で製版するカッティング製版には、使われる。
シルクスクリーンの由来は、初めは、絹のシルクのスクリーンにニス紙のカッティングによる製版が中心で、ここからきてると思います。
シルクスクリーンの版画の技法は、このスクリーンをとうして、印刷インキが下に出るところと出ないところを作る印刷技法です。インキが出るところは、孔(あな)となり、スクリーンをとうしてインキが下の紙などの被印刷物に孔をとうして絵や画像、文字が印刷される印刷方法です。もとは、布への型紙などを使い図柄をうつし込んでいた型染めなどが孔版の印刷技法だと思います。それが紙への印刷に応用されていったと思います。



screen/紗

If you make a silk-screen version that is usually, Tetron aluminum frame, nylon, silk use the same tension sides strongly stretched . You can put in hand, a strong tension evenly so there is no slack in the machine and secure it with glue. Some frames of a wooden frame, aluminum is less expensive, we recommend that you put up a screen using an aluminum frame so easy to use water during reproduction distortion.
Prepare according to the size of the version that the size of the aluminum frame. Aluminum frame 20mm width, 30mm, term 40mm.
The photoengraving, the tetronic and Prepress covered with nylon screens.
If Tetron mesh has 70 to 300 mesh, fine text and lines, if the reproduction of halftone dots, use a fine-mesh 270-300. To the fabric, such as water-based ink if you are used to screen 70 to 150 mesh weave. There are also nylon mesh to 100-330. Typically, use of 225-250 mesh screen.
Photoengraving, the emulsion is coated with dry this screen, then baked and exposed with ultraviolet light.
Wipe clean the ink after printing finished, remove the oil with a mild detergent, R2 (thin liquid) down the photosensitive film. Make sure the screen mesh is not clogged. If the screen is filled with mesh, washed with detergent solution to clean, such as reproduction, dried, first, and then coated with emulsion for the next reproduction. Clean is clean version of the screen, the screen can be used many times as you tear. Given the economy, is very important to wash clean version anyway.
The aluminum frame has different prices depending on the size. Outer dimensions 66cm × 76cm, 60cm × 70cm 2,200 yen at the inside dimension.
Tetron is 2,030 yen 1m in width at 250 mesh. What about 3,000 cars covered in this machine.
It got stretched to about 6,500 yen to 250 mesh aluminum frame tetronic of this size.
Silk screen, the photo is suitable for engraving, the engraving on paper cutting varnish make up a strong heat is used.
First names are also silk screen, engraving by cutting paper with varnish mainly using silk screens and come here.
The origin of the silk-screen, first, by cutting the paper in the center of the plate making silk screens silk varnish, I think I came here.
Silk-screen printmaking techniques through this screen printing technique to create a place to go out and just go down the printing ink. Where the ink out the bottom holes (and there), and through a hole in the printed pictures and images under the lower ink and paper through a screen printing method is that they
are printed. Originally, I think stencil printing and stencil dyeing technique was used into transfering the design to the fabric and pattern. It went to the printing paper is applied to it.
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